Abstract:
Work Based Learning (WBL) merupakan
satu kaedah pembelajaran yang menggabungkan dua
medium pembelajaran iaitu pembelajaran teori di institusi
dan pembelajaran kemahiran di industri yang bertujuan
untuk melahirkan graduan yang mempunyai pengetahuan
dan kemahiran bidang yang tinggi. Program yang
menggunakan kaedah ini telah berkembang apabila
politeknik meneruskan penawaran program menggunakan
kaedah WBL dalam program Ijazah Sarjana Muda
Kepujian. Kolaborasi pintar antara Politeknik Sultan
Salahudin Abdul Aziz Shah (PSA) bersama 3 konsesi
hospital. Matlamat kajian ini dijalankan adalah untuk
menghasilkan kerangka perlaksanaan WBL dan
pengesahan elemen- elemen penilaian oleh mentor dan
pelajar semasa WBL. Kaedah kuantitif digunakan untuk
menganalisis data penyeliaan WBL terhadap 3 kohot
pelajar yang menjalani WBL. Manakala kaedah kualitatif
digunakan untuk mendapat persetujuan (consesuses)
dikalangan pakar industri dan Akademik. Kajian
menunjukkan satu kerangka kerja telah dihasilkan dan
persetujuan oleh pakar dalam elmen penilaian pelajar
dalam perlaksanaan WBL program BEU. Hasil kajian
menunjukkan melalui proses pelaksaan yang jelas dan
penilaian yang mantap membolehkan pelajar mendapat
pengetahuan, kemahiran dan tingkah laku yang cemerlang