dc.description.abstract |
Kajian ini bertujuan untuk menyiasat statistik kadar kemalangan bagi Jalan Kuala Lumpur ke Ipoh yang merupakan laluan utama menuju ke Tanjung Malim. Orang ramai mengurangkan tahap keselamatan mereka dan melaksanakan langkah keselamatan lalu lintas yang tidak mencukupi, yang merupakan trend yang membawa kepada kemalangan. Akibatnya, adalah penting untuk meningkatkan langkah keselamatan untuk mengurangkan kecederaan dan kemalangan jalan raya. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti beberapa perkara seperti faktor kemalangan jalan raya di Jalan Kuala Lumpur ke Ipoh, Kuala Kubu Bahru. Persepsi pengguna jalan raya, khususnya dalam beberapa aspek keselamatan jalan raya, seperti memandu laju dan agresif. Kaedah kajian yang ditetapkan untuk mencapai objektif di atas adalah dengan melaksanakan kajian kes yang mengaplikasikan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Data sekunder ialah maklumat kemalangan yang dikumpul dalam tempoh dua tahun dari 2020 hingga 2021 daripada dua organisasi, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Ibupejabat Polis Diraja Malaysia Bukit Aman (IPD). Metodologi pengkaji menggunakan Audit Keselamatan Jalan Raya, Kajian Volume Lalu Lintas dan Soal Selidik semasa menjalankan analisis menggunakan pendekatan kualitatif bagi melihat jenis perancangan fizikal jalan raya dan ciri-ciri fizikal jalan raya yang wujud di kawasan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kerosakan fizikal jalan raya adalah yang paling kerap dan meluas dan ketiadaan papan tanda bahu jalan telah menyebabkan kemalangan jalan raya. Walau bagaimanapun, fokus esei ini akan tertumpu kepada pelbagai elemen penting dalam keselamatan jalan raya, seperti membaiki jalan yang rosak, memasang lampu jalan dan papan tanda, kamera AES, perabot tepi jalan dan keperluan menyelenggara kenderaan untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya. |
en_US |